Automobile - Page 55

Blablacar, the pioneer of car-sharing
In 2004, well before iPhones appeared, the French start-up Covoiturage.fr put car owners in touch with potential passengers online to share long-distance journeys. The company has now become […]

Local Motors, the open source manufacturer
Whatever got into John Rogers Jr in 2007 to make him decide to start manufacturing cars? The answer is digital technology. The founder of Local Motors, in Phoenix (USA), wanted to manufacture small […]

Drust, the data interceptor
The French company Drust, set up by former PSA employees, has developed a connector fitting directly into vehicles’ on-board diagnostics (OBD) plug to intercept engine function data. This data and its […]

Ford, a company on the move
Mark Fields, dressed in blue jeans, perfectly tanned and relaxed on stage, looked more like Mark Zuckerberg than Sergio Marchionne during the keynote opening of the 2015 CES. Ford’s president and CEO […]

Tesla, the great troublemaker
“Tesla’s mission statement was to make the best car in the world. This has resulted in a car not quite like others,” says the former vice-CEO of Tesla, which has been shaking up the automotive […]

Volkswagen is catching up
Since the Volkswagen Group was focused on its goal of becoming world number one by 2018, it seemed to be steering clear of digital technology. Its only technological development was a partnership with […]

Valeo is causing quite a stir at auto shows
“We’re setting our sights on autonomous cars,” says Marc Vrecko, director of comfort and driving assistance systems at Valeo. At the 2015 CES in early January, it seemed as though they had almost […]

Bosch is taking a side road
Somewhat after the event, Bosch presents its entry into the digital era as a logical progression. “We made car radios, then navigation devices. Real-time navigation then meant we could connect up […]

PSA is offering more services
Brigitte Courtehoux, head of vehicles and connected services at PSA, sees cars as internet boxes. PSA has produced various short films showing vehicles of the future, which could be connected objects […]

Renault, in search of a business model
Open data is also an issue at Renault, which is currently looking into using open source. The launch of R & Go on the new Twingo is interesting. Rather than an R-Link system on car screens, R & Go is […]

Le numérique déroute l'auto
Edition Abonnés Le numérique s’attaque à tous les métiers de l’automobile, en transformant les technologies, les usages et le business model. En 2015, les constructeurs ont, une fois de plus, paradé au CES de Las […]

Cars 4.0: The digital onslaught, and how traditional manufacturers are fighting back
How are digital players impacting the technologies, the uses and the very industrial model of car manufacturing? How are traditional automakers reacting to these disruptions of their historical […]

Tesla, le grand "disrupteur"
"Le cahier des charges de Tesla est de faire le meilleur véhicule du monde. Le résultat, c’est une voiture qui n’est pas tout à fait comme les autres", résume un ancien vice-président de la marque […]

Ford, entrepreneur en mobilité
Blue-jean, bronzage impeccable, attitude détendue sur scène, Mark Fields paraissait plus proche d’un Mark Zuckerberg que d’un Sergio Marchionne lors de la keynote d’ouverture du CES 2015. Le directeur […]

Auto 4.0 : l'attaque des acteurs du numérique, la réaction des constructeurs traditionnels
Comment les acteurs du numérique transforment les technologies, les usages et le modèle industriel de l'automobile ? Comment les constructeurs historiques réagissent à ces perturbations sur leur […]

Renault en quête d’un business model
La problématique de l’ouverture des données est également posée chez Renault. Le groupe mène actuellement une réflexion sur l’utilisation de l’open source. Le lancement de R & Go sur la nouvelle […]

Google à l'assaut de l'industrie auto
Ce sont les utilisateurs qui, les premiers, ont ouvert la porte de leur véhicule à Google. Smartphone en poche, ils ont trouvé leur itinéraire grâce à Google maps. Puis vérifié le trafic en temps réel […]

Bosch prend un chemin de traverse
A posteriori, Bosch présente son entrée dans l’ère du numérique comme une évolution logique. "Nous faisions des autoradios, puis de la navigation. La navigation en temps réel a ensuite permis de faire […]

PSA multiplie les services
Des voitures comme des box internet, c’est la vision portée par Brigitte Courtehoux, la responsable du département véhicules et services connectés chez PSA. Dans différents films, le constructeur […]

Volkswagen rattrape son retard
Concentré sur son objectif de devenir le numéro un mondial d’ici à 2018, le groupe Volkswagen semblait loin des problématiques numériques. Sa seule avancée était un partenariat avec MirrorLink pour […]